Młodzi i Film to festiwal, na którym swoje filmy pokazują debiutujący twórcy. Przez tydzień w koszalińskich kinach można zobaczyć produkcje krótkometrażowe: fabuły, dokumenty i animacje oraz pełne metraże dokumentalne i fabularne. Oprócz tego na dużym ekranie wyświetlane są teatroteki, a młodzi filmowcy mają szansę wziąć udział w wydarzeniach branżowych, gdzie dzielą się swoimi przemyśleniami na temat kina.
W sobotę w koszalińskiej filharmonii odbyła się gala zamknięcia, którą poprowadzili Agnieszka Matan oraz Szymon Majewski. Trzy składy jurorskie przyznały nagrody. Zobaczcie listę laureatów.
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH
WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny: Grzegorz Dębowski za film „Tyle co nic” oraz producenci Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska i Jacek Bromski Uzasadnienie: Grand Prix dla filmu, który w sposób niesłychanie wrażliwy opowiada historię człowieka uczciwego, stawiającego czoła lokalnej społeczności, dążąc do prawdy. To film kompletny, gdzie wszystkie środki dramaturgiczne współgrają ze sobą tworząc przejmujący obraz współczesnej, zmieniającej się polskiej wsi.
JANTAR 2024 im. Stanisława Różewicza za reżyserię: Klaudiusz Chrostowski za reżyserię filmu „Ultima Thule” Uzasadnienie: W tym skromnym, ale szalenie klimatycznym i emocjonalnym filmie reżyser w sposób skupiony i głęboki kreśli portret przyjaźni dwóch mężczyzn pochodzących z różnych światów na tle surowej szetlandzkiej przyrody.
JANTAR 2024 za scenariusz oraz tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą: Grzegorz Dębowski za scenariusz do filmu „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego Uzasadnienie: Autor w sposób niezwykle świadomy użył gatunku kryminału, aby opowiedzieć nam uniwersalną historię człowieka walczącego o godność i podmiotowość. Przekonujący portret małej społeczności, dialogi oraz antyczny tragizm opowieści zachwyciły jury.
JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie - rolę męską: Artur Paczesny za rolę w filmie „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego Uzasadnienie: Za świadomy i wrażliwy debiut filmowy, stworzenie niezapomnianego, nieoczywistego bohatera walczącego o godność i sprawiedliwość.
Ex aequo Jakub Zając za rolę w filmie „Horror Story” w reżyserii Adriana Apanela Uzasadnienie: Za stworzenie postaci everymana usiłującego przeżyć na rynku pracy. Za umiejętność budzenia śmiechu i współczucia jednocześnie.
JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie - rolę kobiecą: Aleksandra Jachymek i Dagmara Brodziak za role w filmie: „Camper” w reżyserii Łukasza Suchockiego Uzasadnienie: Za wiarygodny portret młodych współczesnych kobiet. Aktorki, swoimi kreacjami, stawiają pytanie jak pogodzić potrzebę wolności z potrzebą poczucia bezpieczeństwa. Za niezwykłą chemię, którą wytworzyły
JANTAR 2024 za szczególny wkład twórczy debiutanta: Agata Wińska za kostiumy do filmu ,,Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego Uzasadnienie: Za kostiumy, które budują kolorystyczną kompozycję obrazu i pełnokrwistość postaci wsi polskiej.
JANTAR 2024 im. Arka Tomiaka za zdjęcia: Aleksander Pozdnyakov za zdjęcia do filmu „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego Uzasadnienie: Za malarskie kompozycje w nieoczywistej przestrzeni polskiej wsi. Za czułość w obserwowaniu bohaterów.
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW DOKUMENTALNYCH
WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny: Maciej Hamela za film „Skąd dokąd”. Uzasadnienie: Dla głęboko poruszającego, zachwycającego prostotą i czystością formy dzieła, które pokazuje cierpienie, dramat i bezbronność zwykłego człowieka w czasie wojny.
JANTAR 2024 za reżyserię oraz tygodniowy pobyt w Domu pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą: Piotr Kielar za film „Ja, Rosiński”. Uzasadnienie: Za zbudowanie intymnego, wielowymiarowego portretu wielkiego artysty, który do końca walczy o niezależność swojego życia i sztuki.
JANTAR 2024 za zdjęcia: Tomasz Woźniczka za zdjęcia do filmu ,,Córy węgla” w reżyserii Anety Nowickiej Uzasadnienie: Za precyzyjną wizualną koncepcję filmu i stworzenie portretu kobiet pracujących w kopalni.
WYRÓŻNIENIE 2024 Hanna Nobis za film „Prawy chłopak”. Uzasadnienie: Za towarzyszenie bohaterowi w zaskakującej duchowej przemianie. KONKURS
KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film fabularny 10 000 zł – nagroda Canal +: Anna Wowra za film „Jsme v tom Spolu” Uzasadnienie: Za empatyczne, ale i bezlitosne spojrzenie w serca swoich młodych bohaterek. Za surowość, wdzięk i bezpretensjonalność w opowiadaniu o dziewczyńskiej przyjaźni. Za piękny, spełniony film.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film fabularny: Adelina Borets za film „Uwaga dobry pies” Uzasadnienie: Za czułe podejście do bohaterów i poruszający obraz przemijania. Za niezwykle trafny balans pomiędzy trudnymi tematami a tym, co jasne i pokrzepiające.
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film dokumentalny 10 000 zł – nagroda Canal +: Mariusz Rusiński za film „Moja siostra” Uzasadnienie: Za bardzo szczerą opowieść o tym co dla autora najbliższe, bolesne i trudne, za odważne wniknięcie kamerą w relacje swojej rodziny, desperacko walczącej o wzajemne zrozumienie i zaufanie.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film dokumentalny: Marcina Kundera za film „Czyste niebo”. Uzasadnienie: Za świetnie skonstruowaną opowieść o dwójce przyjaciół, którym przyszło wychowywać się w cieniu bezlitosnej wojny.
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film animowany 10 000 zł – nagroda Canal +: Agnieszka Popińska za film „Moja mama” Uzasadnienie: Za pełną humoru, poruszającą opowieść o relacji matki z córką zawartą w prostej formie animacji rysunkowej.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film animowany: Anita Kwiatkowska - Naqvi za film „Momo i lulu” Uzasadnienie: Zastanawiamy się czasami, co jest istotą filmowej opowieści: jej przesłanie, uroda formalna, sens... „Momo i Lulu” w dziewięć minut, odpowiadają nam na te wątpliwości w sposób najbardziej dosadny z możliwych i robią to z pomocą plasteliny.
JANTAR 2024 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego 5 000 zł dla autora zdjęć i 5 000 zł z przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu – nagroda Heliograf Rental House. Norbert Wojtysiak za zdjęcia do filmu „Mandala” w reżyserii Mikołaja Janika Uzasadnienie: Za atmosferę, klimat i ton filmu. Za skromność i zdecydowanie pracy kamery będącej na służbie filmowego opowiadania.
KONKURS TEATROTEK
JANTAR 2024 w konkursie Teatrotek za reżyserię: Teresa Czepiec za „Oprocentowanie zmienne” Uzasadnienie: Świat, w którym wartość człowieka mierzona jest w złotówkach sportretowała bez złudzeń i zmiękczeń.
ex aequo Bartosz Paduch za „Jamajka” Uzasadnienie: Rodzinne sprawdzam, kiedy wszystko, czemu ufamy, okazuje się fasadą w brawurowej scenie zbiorowej.
Nagroda w konkursie Teatrotek za zdjęcia Maciej Kochajewski za „Jamajka” w reżyserii Bartosza Paducha Uzasadnienie: Za perfekcyjny taniec na siedem osób i jedno mieszkanie.
Nagroda w konkursie Teatrotek w kategorii kreacja aktorska Klara Bielawka za „Oprocentowanie zmienne” w reżyserii Teresy Czepiec Uzasadnienie: Za emocjonalny rollercoaster w aktorskiej ascezie.
Ex aequo Dorota Segda za „Królowa Boazerii” w reżyserii Tadeusza Kabicza Uzasadnienie: Za to co zagrane między słowami.
NAGRODY POZAREGULAMINOWE
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY „Tyle co nic”, reż. Grzegorz Dębowski Uzasadnienie: Za uczciwość i autentyzm spojrzenia na problemy współczesnej wsi.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY „Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela Uzasadnienie: Za oryginalność i intymność opowieści o wojnie w Ukrainie.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM KRÓTKOMETRAŻOWY „My Secret Cyberlove”, reż. Bartosz Stankiewicz Uzasadnienie: Za brawurową zabawę formą i nieoczywisty obraz polskości. Ex aequo „Rouge”, reż. Sophie Horry Uzasadnienie: Za precyzję, z jaką autorka opowiada o emocjach trudnego okresu dojrzewania.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY „Horror Story”, reż. Adrian Apanel
NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH 5 000 zł z przeznaczeniem na wsparcie dystrybucji tytułu w kinach Studyjnych „Camper”, reż. Łukasz Suchocki Uzasadnienie: Za wyjątkowy powiew świeżości łączący w sobie unikalny styl wizualny, narracyjną dynamikę oraz śmiałe podejście do poruszanych tematów. Czuliśmy się zaproszeni do kampera, do jego ciasnego wnętrza przepełnionego emocjami uchwyconymi 6 w bliskich ujęciach oraz swobodnych i otwartych postawach bohaterów. Filmowa odyseja w poszukiwaniu siebie, spełnienia i samoakceptacji przerodziła się w podróż ku dojrzałości.
Przeczytaj także:
- Lena Góra w obsadzie nowego serialu Max Original "Przesmyk"
- Zaplanuj filmowe wieczory z TVN Fabuła. Zobacz, co można obejrzeć w czerwcu
- „LADY LOVE” – seks, miłość, pieniądze i szalone lata 80. w RFN! Wystartowały zdjęcia do wyjątkowej produkcji Max Original
Autor: materiały prasowe/Małgorzata Czop