- Co Maja Ostaszewska sądzi o grze amatorów w teatrze i filmie
- Dlaczego Ewelina Pankowska widzi w nich potencjał, ale z zastrzeżeniami
- Kiedy – zdaniem Ostaszewskiej – amator może być lepszy od zawodowca
Materiał wideo na górze strony.
"interAKCJA. Starcie pokoleń". Maja Ostaszewska i Ewelina Pankowska o amatorach
W szczerym i bezkompromisowym wywiadzie z cyklu "interAKCJA. Starcie pokoleń" spotkały się dwie aktorki reprezentujące różne pokolenia – Maja Ostaszewska, jedna z najbardziej cenionych postaci polskiego teatru i kina, oraz Ewelina Pankowska, aktorka młodego pokolenia znana z odważnych ról, fenomenalnej "Kontroli" i spektakli teatralnych.
W rozmowie z Małgorzatą Czop obie aktorki podjęły gorący temat obecności osób bez wykształcenia aktorskiego na scenie teatralnej.
Praca z osobami, które nie są po szkole, ma innego rodzaju charakter i ma swoje plusy, ma swoje minusy... W teatrze wydaje mi się ona jest o tyle trudniejsza, że teatr wymaga jakiejś możliwości powtórzenia tych stanów.powiedziała Ewelina Pankowska
Aktorka dostrzegł jednak wartość świeżości, którą przynoszą ze sobą aktorzy amatorzy: – To przynosi jakieś inne jakości, których my nie mamy jako osoby, które zostały już jakoś ukształtowane przez tę edukację.
Pankowska podkreśliła jednak, że wszystko zależy od „potrzeb indywidualnego projektu”.
Moc profesjonalizmu czy charyzma amatora? Ostaszewska o amatorach w teatrze
Maja Ostaszewska zgodziła się z Eweliną Pankowską, ale podeszła do tego tematu z większą rezerwą. Dla niej amatorzy w teatrze nie do końca są atutem. Nie dają tak wielu zachwytów jak profesjonaliści.
Teatr wymaga innej techniki, pewnej wyrazistości (...). Zdarza się, że ktoś, kto nie ma wykształcenia aktorskiego, pojawia się w teatrze i jeśli ma super osobowość, to coś w tym jest, ale nie ma jakiejś takiej mocy.powiedziała Maja Ostaszewska
Aktorka dodała również: - Ja chyba nigdy nie zachwyciłam się kimś, kto nie jest aktorem zawodowym w teatrze, tak jak zachwycam się aktorami zawodowymi.
Choć Ostaszewska pozostaje surowa dla amatorów na scenie, w filmie widzi dla nich nieco więcej przestrzeni – ale pod warunkiem, że wszystko inne zagra jak trzeba:
– Jeśli jest dobry scenariusz, dobrzy reżyserzy i taka, a nie inna osobowość pasuje do tej roli, to bywa, że to jest lepsze niż aktor, który to gra.
Dodała jednak, że aktorzy amatorzy nie do końca będą potrafili sobie poradzić na planie z powierzoną im rolą, jeśli nie będzie im towarzyszył sprawny i pewny swojej roli reżyser.
– Jeśli reżyser się gubi, a scenariusz kuleje, to tylko dobry, świadomy aktor się w tym odnajdzie. Amator może się kompletnie pogubić.
Cała rozmowa z cyklu "interAKCJA. Starcie pokoleń" będzie dostępna premierowo na stronie tvn.pl już w sobotę.
"interAKCJA. Starcie pokoleń". O czym jest cykl
„interAKCJA. Starcie pokoleń” to autorski program online prowadzony przez Małgorzatę Czop, w którym spotykają się doświadczeni mistrzowie sceny i młodzi artyści budując swoją drogę w zawodzie. W swobodnej, ale niepozbawionej refleksji atmosferze rozmawiają o aktorstwie, kulisach branży, castingach, sukcesach i błędach, które czasem okazują się najlepszymi lekcjami. To przestrzeń pełna anegdot, wspomnień i konfrontacji różnych spojrzeń na ten sam zawód.
Autorka/Autor: Małgorzata Czop