Artur Chmielewski - syn "Papcia Chmiela" bohaterem "Niezwykłych Stanów Prokopa"

Artur Chmielewski bohaterem nowego odcinka "Niezwykłe Stany Prokopa"
W jaki sposób tworzy się statki kosmiczne? Jakie zadania wykonują naukowcy pracujący w NASA? Marcin Prokop odwiedza główną siedzibę Amerykańskiej Agencji Kosmicznej w Pasadenie. Jego przewodnikiem będzie polski inżynier, Artur Chmielewski.

Niezwykłe Stany Prokopa - kim jest Artur Chmielewski?

Moim przewodnikiem po siedzibie Amerykańskiej Agencji Kosmicznej będzie Artur Chmielewski, polski inżynier kierujący zespołem odpowiedzialnym m.in. za budowę marsjańskiego helikoptera oraz łazików eksplorujących powierzchnię planety
- wyjaśnia Marcin Prokop

Artur B. Chmielewski jest jednym z najbardziej znanych Polaków pracujących dla NASA. Jego udział w licznych misjach kosmicznych przyniósł mu międzynarodowe uznanie. Jako menedżer projektu Rosetta, był odpowiedzialny za pierwsze w historii wejście sondy kosmicznej na orbitę wokół jądra komety i osadzenie na niej lądownika. Pracując w NASA Artur wykonywał niemalże wszystkie możliwe prace: budował instrumenty naukowe do łazików marsjańskich i generatory nuklearne dla misji międzyplanetarnych, testował części do statków kosmicznych i pracował nad 15 misjami NASA, które leciały, żeby zbadać Słońce, Marsa, Jowisza, Saturna i asteroidy.

Artur był dyrektorem 4 misji z budżetami przekraczającymi setki milionów dolarów, włączając lądowanie na komecie. Zbudował laboratorium technologii budowy teleskopów, które miały za zadanie obserwowanie czarnych dziur w kosmosie i robienie zdjęć planet orbitujących inne gwiazdy. Poza inżynierią i nauką, był konsultantem filmów w Hollywood, pracował z artystami nad sztuką kosmiczną i z amerykańskimi Indianami nad wprowadzeniem słów naukowych do języka Indian Navajo. Chmielewski jest synem Henryka Chmielewskiego, autora serii komiksów "Tytus, Romek i A'Tomek", znanego wszystkim jako "Papcio Chmiel".

>>> Oglądaj "Niezwykłe Stany Prokopa" na player.pl <<<

Niezwykłe Stany Prokopa - zwiastun

Niezwykłe Stany Prokopa - o czym jest program?

Program "Niezwykłe Stany Prokopa", to nie tylko podróżniczy przewodnik, ale też inspiracja do odkrywania świata na własną rękę. Dzięki niemu dowiemy się, jakie sekrety kryją znane nam miejsca i jak wiele jeszcze przed nami do odkrycia. Podczas tej wyprawy towarzyszył mu jego brat Sebastian, drugi operator Tomasz Borkowski i dźwiękowiec Tomasz Sikora.  Marcin Prokop, znany z umiejętności prowadzenia programów telewizyjnych, w tym projekcie przyjmuje rolę  producenta, scenarzysty i reżysera nowej serii lubianego przez widzów programu.

Czytaj też:

Autor: Marta Kijewska